Testamentet / Věc Makropulos

Tonsättare: Leoš Janáček.
Libretto/text: Leoš Janáček efter Karel Čapeks komedi.
Originaltitel: Věc Makropulos (Affären Makropoulos).
Undertitel/nr: opera i tre akter.
Uruppförande: 18 december 1926 på Nationalteatern (nuvarande Janáčekteatern) i Brünn (Brno).
Personer: Emilia Marty, operasångerska (sopran)
Albert Gregor (tenor)
Vitek, advokatbiträde (tenor)
Kristina, hans dotter (mezzosopran)
Jaroslaw Prus (baryton)
Janek, hans son (tenor)
Dr. Kolematy, advokat (basbaryton)
Maskinisten (bas)
Städerskan (alt)
Hauk-Sendorf, diplomat (tenor)
En kammarjungfru (alt)
mansröster bakom scenen (manskör)
Tid och plats: Prag år 1922.

Komponerad 1923-25.
PM75


Handling/innehåll:
Akt I
Advokatbiträdet Viteks rum på Kolematys advokatkontor. Processen mellan familjerna Prus och Gregor har i flera generationer varit en stadig inkomstkälla för advokatfamiljen Kolematy. Processen gäller en enorm förmögenhet. För 100 år sedan dog den barnlöse Josef Ferdinand Prus utan att lämna efter sig något testamente, men gav på sin dödsbädd Wiener Theresianums presidium anvisningar om att godset Loukov skulle ärvas av en ung man vid namn Karel Gregor, som studerade där. Hans sista vilja efterlevdes dock inte och medlemmar av familjen Gregor har därför processat i två generationer. De verkar nu slutgiltigt vara på väg att förlora processen, men tack vare Emilia Marty, en uppburen primadonna, tar händelserna en ny vändning. Emilia försäkrar under ed att familjen Gregors fordringar är berättigade, eftersom Ferdinand Karel Gregor är utomäktenskapligt barn till Joseph Ferdinand Prus och Elian MacGregor, en sångerska vid operan. Beviset för detta skall stå att finna i ett dokument i Prus hus. Kolenaty går iväg för att kontrollera uppgiften. Under tiden uppvaktas Emilia av Albert Gregor, som dock blir avvisad. Advokaten bekräftar att Emilias uppgifter är korrekta och därmed också att Gregors fordringar är berättigade.

Akt II
Den tomma scenen på en stor teater. Efter föreställningen uppvaktas Emilia av sina tillbedjare, däribland Vitek, Gregor och diplomaten Haukšendorf. Bland dem finns även Janek Prus, trots att denne är förlovad med Kristina, Viteks dotter. Haukšendorf tycker att Emilia Marty liknar den spanska sångerskan Eugenia Montez, som han älskade för 50 år sedan. Jaroslav Prus berättar att han bland sina papper har funnit breven från Eliana MacGregor och att Eliane enligt hans mening var identisk med en viss Elina Makropulos. Emilia vill köpa breven av Jaroslav. När denne vägrar att sälja dem, försöker hon övertala Janek Prus att stjäla dokumenten från fadern. Deras samtal avbryts av Jaroslav, som jagar bort sonen och träffar en överenskommelse med Emilia: Hon får papperen om hon går med på att tillbringa en natt tillsammans med honom.

Akt III.
Emilias hotellrum. För Jaroslav Prus har natten med Emilia blivit en besvikelse, men han håller sitt löfte och ger henne dokumenten. Janek Prus har tagit livet av sig, eftersom han inte kunde stå ut med faderns förbindelse med Emilia. Jaroslav Prus är förtvivlad. Emilia tar nyheten mycket kallt. Kolenaty är oroad: Polisen misstänker bedrägeri, eftersom Eliana MacGregors underskrift på dokumenten från Prus våning kommer från samma hand som har skrivit autografen på fotot av Emilia Marty, som Viteks dotter Kristina har fått. Under tiden som Emilia klär om sig, genomsöker männen breven och pappersarken på henne bord. Namnteckningarna har alltid begynnelsebokstäverna E.M.: Elina Makropulos, Eliane MacGregor, Elsa Müller, Ekaterina Miskin, Eugenia Montez och nu även Emilia Marty. Märkligt nog är alla underskrifterna skrivna av samma hand. Emilia berättar nu för dem sitt livs historia. Hon heter Elina Makropulos och föddes för 337 år sedan, 1585. Hennes far, en grekisk alkemist och kejsar Ruldof II:s livmedikus, hade funnit ett elixir som förlängde livet i 300 år och prövade detta på dottern. Fadern blev mördad en kort tid senare. Under de gångna århundradena har hon bott i skilda länder och under olika namn. Dokumentet med elixirets hemlighet lämnade hon för 100 år sedan kvar i huset som tillhörde Josef Prus, den enda man som hon verkligen har älskat. Hon har lagt sig i det hela för att kunna återfå dokumentet och på nytt sitt liv. När hon nu inser att detta liv är olyckligt och mållöst, vill hon inte längre förlänga det. Hon överlämnar dokumentet till Kristina, som kastar det i elden. Emilia dör lättad och lycklig.


.
Länkar: Testamentet
Länkar redigerade 2020-10-13
.
The Mekrapulos affair i engelska Wikipedia Testamentet i svenska Wikipedia Makropulos case på Youtube                



Källor: Opera, Könemann 1999 ; Prismas musiklexikon 1975